۱۳۹۸-۰۳-۱۴

محصولات فرهنگی

در زمان تهیه غذا یا مواد اولیه آن، نه از هر فروشگاهی خرید می‌کنیم، نه هر ماده غذایی را تهیه می‌کنیم و نه حاضریم از هر رستوران یا فروشگاه غذایی خرید نماییم. حال باید دید که ما چقدر در انتخاب و تهیه غذای روح خود حساس هستیم؟

غذای هر موجودی، سازنده ویژگی‌های آن موجود است. خواه گیاه باشد، خواه جانور و خواه انسان. هر انسانی از دو جنبه باید تغذیه شود: تغذیه جسم و تغذیه روح. اگر هر کدام از این دو غذا به انسان نرسد، حیات او به خطر می‌افتد. با نبود تغذیه جسم، حیات مادی از دست می‌رودو به کام مرگ کشیده می‌شود؛ با نبود غذای روح، حیات معنوی دچار خلل شده و پیشرفت و ترقی در فرد از بین می‌رود. پس همانطور که به تغذیه جسمانی خود توجه داریم، باید حداقل به همان نسبت نیز به تغذیه روحانی خود اهتمام ورزیم.
تغذیه روح از چه طریق میسر می‌شود؟ از طریق مطالعه، کسب دانش، مشاهدات و کسب تجربه و بسیاری روش‌های دیگر. تمام این موارد، روش تغذیه بودند و نه غذا. پس غذا چیست؟ محصولات فرهنگی را می‌توان عمده‌ترین غذای روح دانست. کتاب، فیلم، موسیقی، بازی، هنرهای دستی و... همگی در منوی غذایی روح ما جای دارند. اما آیا هر غذایی برای مصرف نمودن مناسب است؟

در زمان تهیه غذا یا مواد اولیه آن، نه از هر فروشگاهی خرید می‌کنیم، نه هر ماده غذایی را تهیه می‌کنیم و نه حاضریم از هر رستوران یا فروشگاه غذایی خرید نماییم. زیرا کیفیت آن چیزی که می‌خوریم برایمان مهم است. حال باید دید که ما چقدر در انتخاب و تهیه غذای روح خود حساس هستیم؟ به فرض حساس بودن نیز مشکلات در راه انتخاب محصولات فرهنگی موردنظر بسیار است. غالباً با توجه به توصیه‌های کسانی که به آنها اعتماد داریم خرید می‌کنیم یا به سراغ پر فروش‌ها می‌رویم. اما آیا این بهترین راه است؟

برای انتخاب محصولات فرهنگی، اول باید مخاطب و نیاز آن را شناسایی نمود. سپس با توجه به نیاز می‌بایست محصولات مختلف را با یکدیگر مقایسه نمود تا بتوان انتخاب بهینه‌ای داشت. شناسایی نیاز، آن هم در مقوله محصولات فرهنگی کار ساده‌ای نیست و نیاز به تخصص و تجربه دارد. مقایسه محصولات نیز به سختی ممکن خواهد بود زیرا باید یک کتاب را مطالعه نمود تا بتوان در مورد آن نظری داد و آن را با کتابی دیگر مقایسه کرد. پس چگونه می‌توان بدون مطالعه کتب، از محتوای آنها در دسته‌بندی نیازمندی‌های خود مطلع شویم؟

اگر یک نهاد برای هر یک از محصولات فرهنگی اقدام به استخراج نیازمندی‌های مختلف هر فرد در جامعه در سنین مختلف نماید و متناسب با این نیازمندی‌ها محصولات را مورد ارزیابی قرار دهد، افراد جامعه می‌توانند با مطالعه نتیجه ارزیابی و بدون نیاز به استفاده از محصول (مطالعه کتاب، انجام بازی و...) از محتوای آن آگاه شده و با مقایسه بین آنها، بهترین انتخاب ممکن را انجام دهند.

تدوین مدل‌های ارزیابی و رتبه‌بندی محصولات فرهنگی یکی از اولویت‌های مؤسسه کیفیت رضوی است که در این راستا تا کنون چندین پروژه نیز تعریف شده و کار تدوین مدل در برخی از آنها به پایان رسیده است. مدل‌هایی که در مؤسسه تولید می‌شوند و تحت عنوان مدل‌های طیب در جامعه اشاعه پیدا می‌کنند با محوریت آموزه‌های دینی و مؤلفه‌های کیفی تدوین شده‌اند و از تجربیات بزرگان هر حوزه (چه در داخل و چه در خارج از کشور) بهره‌مند گردیده‌اند. این مدل‌ها همانند مدل‌های سایر حوزه‌ها، هر ساله مورد بازنگری منتقدان و صاحبنظران حوزه‌های تخصصی خود قرار می‌گیرند و با گذشت زمان و افزایش علم و آگاهی متخصصان، مورد تجدید نظر قرار گرفته و نسخه‌های به‌روز شده آن در اختیار عموم قرار خواهد گرفت.

افزودن دیدگاه جدید

متن ساده

HTML محدود

Image CAPTCHA
کاراکترهای نمایش داده شده در تصویر را وارد کنید